Sunday, October 23, 2011

k0piahkU~~~~+++++~~~~~hijabkU


Memang betul....
Keimanan itu bukan terletak pada 
Labuhnya hijab dan pakaian seseorang wanita
ketaqwaan bukan terletak pada
berkopiahnya seseorang lelaki....

Kerana....
Tahap keimanan & ketaqwaan 
seseorang lelaki & wanita tu 
adalah nilaian daripada
Yang MAHA ESA...

Tetapi ingatlah....
Labuhnya hijab & pakaian wanita itu
melambangkan ciri2 muslimah
yang baik....

Labuhnya hijab & pakaian wanita itu
menjadi benteng pertahanan
kepada mata-mata yang memandang
umpama berlian yang terjaga rapi....

Dan...
berkopiahnya seseorang lelaki itu
melambangkan keperibadiannya
sebagai seorang muslim...

Berkopiahnya seseorang lelaki itu
membezakannya diantara
lelaki muslim dengan yang lain...
(^____^)v





Saturday, September 17, 2011

kOngsi d0a j0m...^^

Assalamualaikum wbt.....salam ukhwah fillah.....kaifahalukum??....hehehe...harap2 semua dalam keadaan sihat wal-afiat la ya.....klu demam2, batok2...lekas2 p amek ubat naaa...jgn amek saja, makan la ubat 2...=)...post kali nie cadangnya nk berkongsi doa dgn sahabat2 sekalian....sebenaqnya...xbyk pun doa2 yg ana taw...tapi nama pun "kongsi" kn..setakat yg ana taw..ana bgtaw la....begitu jugak sebaliknya..harap2 sahabat2 pun yg mana taw doa apa2...kita kongsi la kat cniey na...ilmu klu kita kongsi, insyaALLAH akan berkekalan..ameen....
doa pa ya nk kongsi??...hehehe..meh2 kita tgok kat bwah nie.....



1. Doa supaya xterjebak dalam kancah cinta palsu:
    (Mula baca dekat "robbana.......)




  maksudnya: Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami & keturunan kami sebagai      penenang hati kami & jadikanlah kami pemimpin orang2 bertakwa.
( surah Al-furqan 25:74)


2. Doa mendapatkan zuriat:
   (Mula baca dekat "qola robbi........)




 maksudnya: Ya Tuhanku, berikanlah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau  maha pendengar doa. 
(Surah Ali-Imran 3:38)




maksudnya: Wahai Tuhanku, janganlah Engkau biarkan daku seorang diri ( dgn tidak meninggalkan zuriat) & Engkau jua sebaik2 yang mewarisi.


3. Doa pelembut hati 




maksudnya: Allah Maha Lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah Kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan) dan Dialah yang Maha kuat, lagi Maha Kuasa.


Lembutkan hati anak2:




maksudnya: Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.




Thursday, September 15, 2011

hambaMU ALLAH

Assalamualaikum wbt....kepada sahabat, saudara, saudari, adik, kakak, abang, pakcik, makcik, tokwan, tok sekalian...heheehhe...dh lama sgt rasanya xmeng"update" blog ana nie....kangan pulak rasanya...
     
      Haaa....nk tanya nie...musti sahabat2 semua pernah dengar kn lagu  (("hambaMU "))..ala...lagu yg mawi ngan us. akhil nyanyi 2...yg jd lagu  tema IMAM MUDA 2...taw kn???...klu bg yg xtaw 2 xpa....nnt kita dengar....ada kat bwah...hehhee....best kn lagu 2???....bukan music dya ja best...cer hayati lirik dya...


      Cerita dya lebih kurang cmni la kot.....tentang perjalanan hidup kita sebagai hamba ALLAH, hidup kita nie memang la ALLAH yg tentukan...tp usaha + doa + tawakal kena la jugak kn..xkira la dlm apa urusan pun...study ka, keja ka...apa ka...kn2??...hehehe..pastu pulak, kita kna la tabah + cekal + kental dlm menghadapi setiap ujian dlm hidup kita..jgn la kita rasa "down" pulak klu dh di uji 2..2 tandanya ALLAH syg kat kita...taw dak??...xcaya sudah..hehehe...n percayalah, bila kita diuji oleh ALLAH, barulah kita nie sedaq cket...kita nie slalu sgt leka, ha....lg 1, kita nie plak klu dh diuji @ "time" susah baru la nk ingat ALLAH..2 la ALLAH bg ujian kat kita, bukan apa, nk bg kita ingat cket kat MAHA PENCIPTA kita kn...haaa........nk yg lebih detail, kita tnya penulis liriknya ok..=))....


    Haaa.....dh kasi bg elaboration punya panjang lebaq kat atas 2.....mana lagunya???hehehee......jom2 click butang "PLAY" kat bawah nie...kita sama2 hayati lirik lagu nie....bukan syok dengaq lagu ja taw......sama2 la nai kita jadi hamba ALLAH yg bertakwa insyaALLAh .....
x gentar walau di diasak...
xgugur walau di goncang....
xjatuh walau diuji....
ameen......=)



Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi 
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu ILLAHI
Kelak pasti akan di temui

Suluhkan cahaya di hati terang (ALLAH)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (ALLAH)
Tegakkan perjalanan yang bakal di tempuh
Tegakkan semangat bila runtuh

Setibanya disisiMU ku berserah
Terimalahku......
HambaMU ALLAH....

Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus asa




padaMU ya ALLAH ku memohon keampunan...
doa dan restu..
rahmatilah diri ini serta seluruh muslimin 
dan muslimat..ameen....


sesungguhnya aku ini hambaMU ya ALLAH


sujudku padaMU....ampunkanlah dosaku..

Monday, May 2, 2011

~~Air Mata keinsaFAn~~


ya ALLAH.. 
terasa menggunung dosaku...
samaada di zaman silam mahupun 
dosa-dosa di ketika ini...

ya ALLAH ya TUHANKU...
hambaMU ini pernah membuat dosa..
hambaMU ini pernah merisaukan hati si ibu dan si ayah...
dan hambaMU ini pernah terleka...

tp ku bersyukur ya ALLAH...
KAU datangkan kembali sinar petunjukMU....
KAU lapangkan kembali dadaku...
KAU tunjuki jalan yang lurus...

sungguh,...
tidak mahu lg ku kembali kpd waktu yg melalaikan...
waktu yang menjauhkan diriku dari mengingatiMU....
waktu di mana duniawi menjadi terlalu indah...

ya ALLAH..
semoga KAU terus membimbingku ke jalan kebenaran...
dan jangan KAU biarkan ku ke jalan kehancuran...
tetapkanlah IMAN dihatiku...
agar bertambah kecintaanku padaMU...
agar diriku menjadi HAMBAMU yg byk bersyukur...

amin ya robbal alamin...

ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب

"Ya TUHAN kami, janganlah ENGKAU sesatkan hati kami sesudah ENGKAU  berikan petunjuk kepada kami...dan kurniakanlah kepada kami rahmat yang langsung daripasa sisi ENGKAU. Sesungguhnya ENGKAU adalah maha PEMBERI...."


اللهم ا عني على ذكرك وشكر وحسن عبادتك

"ya ALLAH, bantulah aku mengingatiMU...mensyukuriMU..dan beribadah kepadaMU...."



satu CINTA....star five!!!

Saturday, April 16, 2011

debaran ujian dunia~~

salam wbt...kaifahalukum?lamanya xmenulis dlm blog ana nie...rindu pulak nk bertanya khabar dengan sahabat2 sekalian...diharap smua sihat2 belaka ya...(^____=)v...sekarang nie...mesti masing2 sibuk utk menghadapi final exam kn?klu yg bukan nk hadapi final exam pun...mesti byk ujian2 dunia lain yg bakal ditempuh...


"Semoga kejayaan duniawi dan ukhrawi menjadi milik kita"

           Dikesempatan nie..ana nk ucapkan "gud luck" dekat smua...semoga exam@ ujian kali nie berjalan dng lancar...dan mudah-mudahan success..."man jadda wajada..waman zaro'a hasoda"..kn?so kna la usaha kemudian berdoa...seterusnya tawakkal... usaha + doa + tawakkal = success (insyaALLAH)..sama2 la kita doakan yaa...mudah-mudahan ALLAH perkenankan doa2 kita nie...Allah dh pesan dlm firmannya yg berbunyi...."ud'uni...astajib lakum"...berdoalah kepadaku..maka pasti akan aku kabulkan...jd sahabat2 sekalian...walau apa pun ujian yang bakal kita tempuh...jgn lupa berdoa kepadaNYA...sebab DIA lah sebaik2 perancang...dan dia MAHA MENGETAHUI segala sesuatu...


"Salam mujahadah"

        Ana ada terbaca...yg ALLAH mengabulkan doa2 kita dengan 3 cara...1) dengan segera mengabulkan doa yg kita pohon secara langsung...2)dengan tersembunyi yakni dengan mengalihkan ahzab besar yg bakal menimpa kita kelak dan yg ke 3)..dikabulkan dgn disimpan sbg amal soleh...jd jgn putus2 berdoa...kerana ALLAH sentiasa mengabulkan doa hamba2 yg memehon kpdNYA...insyaALLAH...klu doa2 kita itu..doa yg baik2 ya..=)....jgn pernah rasa putus asa bila didatangi dgn ujian...kemudian kita berdoa pd ALLAH ..tetapi doa ktia masih blom dimakbulkan...itu tandanya.ALLAH mahu beri yg terbaik buat kita...dan DIA mengetahui apa yg terbaik buat kita,...ingat ya...semoga ceria2 selalu...."bittaufik wannajah fil imtihan"..insyaALLAH....


"Jangan direnung letihnya usaha..tetapi renunglah manisnya sebuah kejayaan"


" man jadda...wajada" 


"usaha + doa + tawakal = cukup indah..insyaALLAH berjaya"

Sunday, March 27, 2011

RaHsia hAti milik sAng PENCIPTA


Sedih, gembira, rindu, takut, syg.... 
semua ini adalah jenis2 perasaan yg wujud  
di dlm hati makhluk ALLAH yg bergelar manusia... 
kdg2, persaan ini terlahir dengan riak wajah.... 
kdg2 pula terlihat melalui perbuatan.... 
dan terkadang mampu mengganggu emosi......
dan meruntun hati setiap anak adam... 
semua perasaan ini terlalu unik... 
sehingga tidak mampu digambarkan dengan kata-kata... 
hanya hati yang merasainya... 
serta hanya MAHA SUCI ALLAH.... 
yang mengetahui rahsia hati... 
kerana DIA bersifat "A'LIM"  
yakni maha mengetahui......... 
segala isi dunia.......

"Tidak ada daun yang gugur, yang tidak diketahuiNYA.."

Wednesday, March 16, 2011

joM tadAbbur aLam sAt...=)

salam....wbt..sahabat2...disini ana nk kongsikan gmbar2 alam yg ALLAH SWT ciptakan...setiap yg ALLAH ciptakan atau jadikan...mesti ada sebab tertentukan....xda yg ALLAH jdkn utk saja2.....

~~~>>>>>>>jom kita tgok gmbar2 yg ana capture.....indahnya ciptaan ALLAH.....ada flora dan fauna....yakni tumbuh-tumbuhan dan haiwan....


Pokok sebatang...=)


Captured at Tanjung Dawai,,,


Umah sapa nie?....cantik ja alam ciptaan ALLAH nie


Pokok lg.....


Haiwan.....dijadikan ALLAH, burung jugak bleh berckp...


Haiwan juga dijadikan berpasang2an....


Bangau owh bangau....



"Beruang kutub xmkn penguin kn?...=)


Marine life...captured at underwaterworld 


cantik kn?....berbagai2 ciptaan ALLAH nie

abeh dh,.....kita tadabbur alam....betapa ALLAH itu maha besar,....maha mencipta...segala isi dunia...kita manusia nie bleh ka cipta smua2 nie?wlupun kita pandai cipta mcm2....tp ilmu kita sgt cetek...klu nk dibandingkan dengan ilmu ALLAH....ibarat setitik air di laut....sgt jauh perbezaan.....jd..dgn segala apa yg ALLAH beri nie...kita haruslah mensyukurinya...dan hargai....ya...=)

Tuesday, March 15, 2011

Jangan sentuh, HARAM….

Salam wbt…dh lama xtnya khabar sahabat2 sekalian…dh lama jugak xpost maklumat…agak sibuk kebelakangan nie…diharap agar sahabat2 sekalian sihat la ya..tajuk kali nie adalah…..haaa…yg terpapar kat atas tue la kn..



Sekarang nie, kat mana-mana saja kita tgok, byk orang kita yang dh xpentingkan tentang hukum haramnya bersentuhan dengan bukan muhrim….bleh saja yang bukan muhrim nie bertepuk tampar dengan lawan jenisnya…..baik lelaki mahupun perempuan…sama ja…dh xhiraukan hukum ALLAH yg mengharamkan kita bersentuh kulit dgn bukan mahram…bukan xtaw, tp sengaja buat….apa lak hukum klu dh tau, tp buat juga?..sama2 la fikirkannya…klu nk kata xtaw, jarang la jumpa….klu tnya ja, “Taw x yg sentuh bukan mahram nie haram?...dijawabnya….taw, knpa?...bleh pulak tnya  knpa?......nie la yg ana perhatikan..ana xda niat nk mengata, tp nk bgtaw yg umat ISLAM skrng nie dh makin rosak….byk yg trpngaruh dgn pengaruh barat, pengaruh org bukn ISLAM…tnda nk tunjukkan kasih sayang katanya…nauzubillah….moga dilindungkan ALLAH diri ini dri sgla perbuatan yg demikian….doa buat sahabat2 juga…=)….




~~~~~>>>>>pernah x sahabat2 sekalian baca hadis di bawah nie???

Ditikam seseorang dari kalian dikepalanya dengan jarum dari besi, itu lebih baik dari pada menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya.” [HR. ath-Thabrani].

Haa…mcm 2 skali laa….lebih baik kpla 2 ditusuk besi dri pegang tgn bukan muhrim….betapa kejinya perbuatan bersentuhan dgn bukan muhrim nie….jd…jgn la buat yaa…..klu nk sentuh juga, sentuh yg halal bg kita….pegang tgn mak ka, tgn abah ka, tgn adik ka…..pegang tgn sahabat ka…kn? 2 lg baik pa…sama jelah….tp manusia nie pelik cket, benda yg halal 2 yg xnk….klu haram nk sgt…sbb pa? dorongan nafsu dan juga…bisikan2 anasir luar…apa bisikan anasir luar 2?....mestilah syaitan laknatullah kn….syaitan 2 dh bersumpah akan menyesatkan anak2 adam…smpai la hari kiamat….so, kita yg dh taw wujudnya “org ketiga” klu berdua2an 2…jgn la buat…”org ketiga” nie la yg nk dorong kita buat benda2 haram…mula2 pndang2…dok rapat2, pegang2….pastu..mula la merebak, smpai lahir si kecil yg xbrdosa..mula dgn maksiat mata ja….pastu, smua maksiat dh buat…maksiat mata, hati, tgn, segala la…pas lahir plak…dibunuhnya bayi 2….lg la bertambah dosa….nk ka jd mcm 2?nauzubillah..mnta dijauhkan…



Pernah dgar kan perkataan “prevention is better than cure”….mcm 2 juga dgn apa yg kita bincang nie…..cegah lg baik dri mgubati…..sbb klu dh terjebak....susah la nk diubati kn....jadi....ambil la ikhtibar dri apa yg ana bgtaw nie....semoga kita semua dijauhkan oleh ALLAH benda2 mcm nie yaa...amin2 ya robbal alamin...=)



Wednesday, March 2, 2011

~~~Yang tertutup itu indah~~~

Tutuplah auratmu sayang….
Litupilah setiap inci tubuhmu…
Agar jauh dari pandangan ajnabi..
Agar terjaga setiap batas auratmu…

Tutuplah auratmu sayang….
Labuhkanlah hijabmu menutupi dadamu…
Lebihkanlah inci dalam pakaianmu…
Agar bentuk tubuhmu tidak mampu diduga oleh kaum lawan jenismu…

Tutuplah auratmu sayang….
Janganlah jadikan tudungmu hanya sekadar perhiasan
Bahkan jadikanlah ia sebagai tuntutan…
Jua sebagai pertahanan…
Agar dirimu menjadi ikutan….

Tutuplah auratmu sayang….
Ingatlah, yang terlindung itu lebih berharga…
Yang terlindung itu lebih terjaga….
Yang terlinding itu lebih tinggi nilaiannya….
Yang terlindung itu menjadi impian setiap pujangga…

Tutuplah auratmu sayang…
Hanya itu yang mampu ku nasihatkan…
Buat dirimu yang bernama teman..
Agar sentiasa dalam rahmat Tuhan
Agar terlindung dari segala kejahatan…



Tuesday, March 1, 2011

~~uMmuL kitAb~~

SaLAm mahabbAh fiLLAH buat semua sahabat......tajuk kita pada hari ini adalah mengenai "ummul kitab" ....bercakap tentang ummul kitab ini, ana pasti muslimin dan muslimat yg diluar sana tentu apa yang ana maksudkan....betul x?..ya, yang ana nk kongsikan dgn sahabat2 semua adalah mengenai surah yg paling agung...yg menjadi ibu kpd Al-Quran iaitu surah Al-Fatihah....confirm semua dh hafal kn surah Fatihah nie..jarang kita jumpa orang Islam yg xtahu membaca Al-FAtihah...ada....tetapi jarang...tetapi, dh confirm ka semua daripada kita tahu terjemahan ataupun maksud surah Al-Fatihah itu?ini yg ana nk bincangkan dgn sahabat2 sekalian....
                   Sebenarnya, 2,3 hari lepas ana ada terbaca dalam berita harian online newspaper bertarikh 28 Februari 2011 yang menyentuh tentang "Pelajar sekolah, IPT tak faham makna al-Fatihah" ..... ana tertarik dgn tajuk yang diutarakan....jom kita tgok apa isi yang dibincangkan dlm article nie....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KUALA LUMPUR: Kajian mendapati ramai pelajar sekolah menengah dan institusi pengajian tinggi (IPT) masih tidak memahami erti bacaan al-Fatihah dalam solat mereka, kata Prof Emeritus, Datuk Dr Isahak Haron.

Tokoh akademik dari Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) itu berkata, kajian menunjukkan lebih 80 peratus pelajar Tingkatan Dua dari beberapa sekolah menengah serta penuntut sebuah universiti, gagal menjelaskan makna dalam bacaan al-Fatihah.
Beliau berkata, perkembangan itu jelas membimbangkan kerana pemahaman dan penghayatan makna bacaan al-Fatihah amat penting untuk memperoleh kekhusyukan dalam solat, sekali gus memberi lebih kesan ke arah pembentukan Muslim yang dituntut agama.
           
  Justeru, sistem pendidikan Islam di sekolah mesti menitikberatkan aspek pemahaman serta penghayatan dalam mengerjakan sembahyang, dan bukan hanya tertumpu kepada didikan pergerakan fizikal atau bacaan yang betul,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan dasar pada Forum Pendidikan Nasional bertema ‘Transformasi Pendidikan Nasional Hadapi Cabaran Pembangunan Ekonomi dan Perubahan Politik’ anjuran Majlis Perundingan Melayu di sini, semalam.

Seterusnya, Isahak berkata, pelajar Melayu dari Tahun Dua hingga Tingkatan Lima yang masih tertakluk kepada pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), dikhuatiri terus lemah dalam dua subjek kritikal itu.

“Mereka akan terus menjadi lost generation seperti kumpulan pelajar yang lalu. Bagi kira-kira 30 peratus pelajar yang gagal teruk dalam Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris di sekolah secara kumulatif, pendidikan di sekolah sudah tidak bermakna. Sekolah tempat mereka ‘gagal’,” katanya.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

bleh juga klu nk tgok terus ke laman web berita harian online....~~~~>>>>>>>>
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pelajarsekolah_IPTtakfahammaknaal-Fatihah/Article

Haaa...ana amatlah bersetuju dgn apa yg tertulis dlm article 2....sebabnya, Surah Al-Fatihah nie bukan saja penting...dan wajib dibaca dlm solat dgn makraj dan tajwid yg betul malah, makna ataupun terjemahannya juga perlu kita hayati agar timbulnya khusyuk dlm solat....

jom kita hayati makna didalam surah Al-FAtihah...peringatan buat diri ana dan semua sahabat....(^_*)



bleh juga klu nk dengar dari video nie....~~~>>>>>




Friday, February 18, 2011

>>sEbaik2 peLindUng>>


ya ALLAH..

hambamu ini memerlukan pertolongan-MU...

pertolongan agar terus mendidik hati ini..

agar tabah menghadapi segalanya...

agar tenang hati tatkala menempuh ujian kecintaan-MU...

agar jiwa ini sentiasa bertaut pada jalan-MU...

dan agar segala pinjaman-MU ini...

dapat ku manfaatkan 

menuju CINTAMU yang hakiki...

~~pada-MU ku memohon~~

"cukuplah ALLAH menjd penolong kami

& ALLAH adalah sebaik2 pelindung"..

ameen~~

Wednesday, February 16, 2011

~Hidupnya insaN~~

Mengharungi hidup yang penuh dugaan memerlukan kesabaran yang tinggi. Kesabaran itu lahir dari hati dan jiwa yang merelakan/ redha dengan setiap apa yang telah ditentukan. Percaya dan yakinlah bahawa setiap yang berlaku itu mempunyai hikmah yang tersendiri yang belum dipamerkan oleh MAHA PENCIPTA....


         Anggaplah segala sesuatu yang berlaku itu adalah tanda ALLAH menyayangi hamba-NYA dan bagi mendekatkan lagi diri kita kepada ALLAH. Kerana DIA lebih tahu, apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA.....=)



(Surah Al-Baqarah: Ayat 216)


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui..

Thursday, February 10, 2011

~_Permata Hati_~

Salam wbt kepada semua sahabat yang dirahmati ALLAH sekalian…semoga sentiasa dengan rahmat dan jagaan ALLAH swt…amin…insyaALLAH…post kali ini, ana ingin membicarakan tentang “Permata Hati”. Permata hati?....bila baca ja tajuk post kali nie, apa yang ada dalam pemikiran sahabat-sahabat sekalian??....Permata hati yang ana omong2kan ini adalah “kanak-kanak @ bayi sebagai permata hati”…(^_*)…. 

                                                        "jiwa-jiwa yang bersih"

       Apabila berbicara tentang kanak-kanak, ana percaya bahawa ramai diantara kita yang hatinya tidak pernah lepas dari rasa sayang, kasih, suka, teruja, gembira dan macam-macam perasaan lg yang wujud bila berdepan dengan kanak-kanak @ bayi. Bagi ana pula, ana sangat2 menggemari insan yang bergelar kanak-kanak iniMereka mempunyai karakter-karekter tersendiri yang mampu mencuit hati sesiapa yang melihatnya. Mungkin faktor nama yang menyebabkan naluri ‘keumian’ menebal didalam sanubari ini~~alhmdulillah kerana dikurniakan dengan nama yg sedemikian~~(*_*)… syukran jazilan buat kedua mak abah tersayang.

                                                         "Wajah-wajah permata hati"

Tetapi yang sedihnya, apabila gelaja buang bayi, penderaan kanak-kanak, pengabaian kepada kanak-kanak sering berlaku dan bertambah dari semasa ke semasa, ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan. Dimana belas kasihan, rasa sayang golongan seperti ini kepada jiwa-jiwa yang tidak berdosa itu??......nauzubillah…moga sahabat-sahabat ana yang dirahmati ALLAH sekalian dijauhkan dari hasad seperti itu…Semoga ALLAH membuka hati-hati mereka kembali kepada fitrah hidup yang sebenar..yakni yang menurut landasan syariat..tidak perlu jiwa-jiwa yang tidak bersalah itu, mendapat hukuman dari golongan yang tidak bertanggungjawab…Kasihanilah mereka, dan sayangilah mereka…

                                          "Kanak-kanak ibarat kain putih"

Ingatlah!!.....Kanak-kanak itu bersih yakni diibaratkan sebagai kain putih, maka didiklah mereka dengan ilmu yang secukupnya bukan dengan keganasan yang secukupnya….didiklah mereka dari sejak kecil lagi, agar mereka terbiasa dengan cara hidup Islam yang sebenar bukan dengan cara barat yang menyesatkan… lebihkanlah dengan ilmu akhirat yang kekal abadi bukan semata-mata dengan ilmu keduniaan yang penuh dengan fatamorgana, bahkan …corakkanlah jiwa mereka dengan pengisian yang dapat membawa mereka ke jalan-jalan yg lurus agar mereka terhindar dari jalan yang sesat... Doakan semoga mereka-mereka ini menjadi pewaris kepada generasi Islam akan datang,…..insyaALLAH…(^_*)..

                                             "Generasi akan datang"

Sunday, January 30, 2011

peNagiH CINTA~~~

SaLam wbt…sahabat2 yang dirahmati ALLAH  sekalian….kaifahalukum?....apa khabar imanmu wahai sahabat..apa khabar hatimu wahai sahabat?.....ana harap…semuanya didalam peringatan kepada MAHA PENCIPTA….post kali ini adalah mengenai “Penagih CINTA”..
          
            CINTA???....bila disebut dan ditanya mengenai soal cinta…maka ramailah jiwa2 dan hati2 yang bahagia dengan cinta mereka….ada juga segolongan yg tidak bernasib baik…menderita kerana cinta…dan ada juga segelintir insan terpilih yg tenang dan sempurna dgn adanya cinta…CINTA adalah fitrah didalam hidup manusia….boleh dikatakan, semua org inginkan cinta…tapi, kepada siapa cinta itu dipertaruhkan??..itu yang menjadi persoalannya….adakah cinta yang dikejar itu akan kekal hingga ke syurga??ataupun hanya hadir buat sementara..hanya hati yg bercinta sahaja boleh menjawabnya…..Ada insan yang sanggup menderita keran CINTA…ada insan yg sanggup berkorban kerana CINTA…dan ada insan yg seumur hidupnya sanggup menjadi “PENAGIH CINTA”….



          Setiap daripada kita mempunyai tafsiran yang berlainan mengenai apa yg dinamakan sebagai cinta...Menurut pentafsiran ana, tidak salah untuk bercinta….sememangnya, kita ini hidup dalam CINTA  yakni….cinta hamba kepada penciptanya (ALLAH), cinta umat kepada nabinya  Muhammad s.aw, cinta anak kepada kedua-ibu bapa,…cinta  seorang mukmin kepada mukmin yg lain…cinta seorang isteri kepada seorang suami dan sebaliknya…..ALLAH  swt juga menganjurkan kita hamba2-NYA untuk berkasih saying….tetapi, kasih itu perlu pada tempatnya…sayang itu perlu kepada ketepatannya…yakni kasih sayang yg boleh membawa ke syurga…kasih-sayang yang halal si sisi agama…kasih sayang yang beroleh redha daripada ALLAH…bukan cinta yg boleh membawa kepada gerbang maksiat..bukan cinta yg boleh membawa kesesatan…dan juga bukan cinta yg membawa kepada jauhnya rahmat TUHAN…..
~~~Semoga kita semua beroleh CINTA daripada-NYA...yakni cinta yg hakiki...cinta yg ABADI....insyaALLAH...=)




Firman Allah s.w.t:
“... (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain daripada Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah...” (Surah Al-Baqarah : 165)

“Diriwayatkan daripada Anas r.a, katanya:
Nabi s.a.w bersabda: Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperoleh kemanisan iman: Seseorang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya lebih daripada selain kedua-duanya, mencintai seorang hanya kerana Allah, tidak suka kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya daripada kekafiran itu, sebagaimana dia juga tidak suka dicampakkan ke dalam neraka.” (Bukhari: no. 15, Muslim no. 60, Tirmizi: no. 2548, Nasaie: no. 4901)

Friday, January 28, 2011

~~Diri yg ALpa~~~

Salam mahabbah penuh kasih buat sahabat2 sekalian...bertemu lagi kita di post yg seterusnya...sahabatku yg tersayang....ku doakan dirimu sentiasa didalam lembayung rahmat ALLAH SWT.....

Sahabat...ingatlah....
"Bilamana solat dan ibadatmu masih belum cukup menjadi benteng dan dinding kepada segala dosa dan kemaksiatan yang dilakukan...
Segala ibadatmu masih belum dapat membawamu kepada ketenangan yang ABADI....
Maka sesungguhnya, solat dan ibadat itu memerlukan kepada penambahbaikan dan perlu ditingkatkan.......
Sahabat....
Perkukuhkanlah tiang-tiang solatmu...agar tetap teguh berdiri walaupun ribut yang melanda....
Pasakkanlah paku-paku ketakwaan didalamnya agar sentiasa didalam ingatan kepada MAHA PENCIPTA...
Hiasilah ia dengan cahaya-cahaya tawadduk agar dapat menghasilkan istana keimanan yang tersergam indah...
Yang didalamnya dipenuhi dengan mardhatillah....
Yang diluarnya disirami dengan rahmat dan kasih sayang ALLAH....

~~~>>>Semoga..dengan adanya keimanan yang tepahat didalam hati ini, akan sentiasa menjadi benteng kepada segala bentuk anasir yang boleh membawa kepada kemaksiatan dan dosa....Amin ya robbal alamin~~~peringatan kepada diri ini dan jua untukmu sahabat...


Thursday, January 20, 2011

Mentari Hidup

~~~~salam wbt...buat sahabat2 yang dikasihi semua.....post KALI NIE adalah lirik lagu dari kumpulan nasyid Haikal.....tiba2 hati , jiwa, dan anggota badan yang lengkap dikurniakan oleh ALLAH ini teringat dan mula menuturkan bibit2 lirik lagu yang bertajuk "Mentari Hidup" ini.....jika sahabat sekalian menghayati lirik ini, pasti kalian akan dapat "sesuatu" yang ingin disampaikan oleh penulis lirik dan penyampai lagu ini.....yakni, sesuatu yang di panggil 'keinsafan'........betapa diri kita ini selalu terdedah kepada dosa dan berbuat dosa.......jadi, kembalilah kita kepada yang 1 yakni Tuhan yg Maha Agung..ALLAhu AHAD!!!.....kerana, pintu taubatnya sestiasa terbuka buat hamba2-NYA yang ingin bertaubat dan meminta keampunan dari-NYA...dan yg paling penting, jangan bertangguh dlm berbuat kebaikan......semoga kasih dan redha ALLAH sentiasa bersama kita....INSYAALLAH...=)

========>>>>>>>.Hayatilah lirik lagu ini......moga sahabat sekalian mendapat "sesuatu" itu...insyaALLAH....."Mentari Hidup~~~~by Haikal


                                                       

Kala senja itu tiba

Kutermenung sendirian
Terasa diriku ini jauh dari rahmat Tuhan
Dosa yang aku lakukan
Menerjah ruang fikiran
Masihkah ada untukku keampunan

Gelap rasa dunia ini
Tanpa cahaya Ilahi
Baru kini kusedari
Jalan yang aku lalui
Memusnah pedoman hidup
Melempar hatiku ini ke lembah kehinaan

Dalam kegelapan itu
Terbit cahaya dari-Mu
Memandu hamba-Mu menuju iman
Menginsafi diri dengan ketaqwaan dan kesabaran

Kau terangi jalanku menuju syurga-Mu
Dan Kau tunjuki dengan hidayah-Mu
Hanyalah pada-Mu kuhadapkan diri
Mohon keampunan

Wahai Yang Maha Pengasih
Bantulah hamba-Mu ini
Yang kian terumbang-ambing
Di dalam arus duniawi
Kuberdoa kepada-Mu
Memohon limpah rahmat-Mu
Mentari hidupku kan bersinar kembali

Album : Erti Pengorbanan

Munsyid : Haikal